14.3 C
Brno
- Reklama -bydlení
DomůPodnikáníBudují značky, ovládají suroviny. Čína systematicky přebírá trh s e-auty

Budují značky, ovládají suroviny. Čína systematicky přebírá trh s e-auty

Za celý rok 2012 se na světě prodalo přibližně 130 tisíc elektroaut. Dnes, po deseti letech, si stejný počet koupí lidé za týden. Ve stínu americké automobilky Tesla a tradičních gigantů jako Volkswagen či Toyota, které do elektromobility investovaly miliardy eur, vyrostli nenápadní konkurenti z Číny.

Mezi dvacítku nejhodnotnějších automobilek světa se v posledních dvou letech prodralo až šest čínských značek: BYD, Nio, Great Wall Motors, SAIC Motor, Li Auto a Xpeng.

A jde jen o vrchol ledovce. Čínský trh je extrémně konkurenční a minimálně stovka dalších čínských startupů se snaží popadnout si kousek tržního koláče.

Z pohledu strohých čísel Čína už dnes dominuje světové elektromobilitě. Jedná se o největší světové odbytiště elektromobilů. Až polovina jejich světové produkce se prodá na čínském trhu, proto je zajímavý také pro zahraniční značky.

Loni se na čínském trhu prodalo 3,4 milionu elektroaut, což bylo více než rok předtím na celém světě. Jen pro srovnání: v Evropě se loni prodalo 2,3 milionu elektrických aut (polovina z nich byla plug-in hybrid) a v USA jen půl milionu.

Velkou zásluhu na rozmachu elektroaut nemá trh, ale dotace čínské vlády. Za desetiletí vložil Peking do sektoru elektrických vozů zhruba sto miliard dolarů.

Plány komunistické vlády jsou jasné: do roku 2025 musí být každé páté prodané auto v Číně poháněno baterií. Jedná se o součást strategie, kterou se chce Čína stát uhlíkově neutrální zemí do roku 2060.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek